Van 14 oktober tot 5 november presenteert Galerie Jos Depypere een retrospectieve tentoonstelling met werken van Christian Silvain van 1970 tot nu. Ontdek het verhaal achter meer dan 50 jaar kunst en lees meer over het leven van Christian Silvain.
Cataloog Retrospectieve "Flying Dreams" - Silvain
Jeugdjaren & Werken
Christian Silvain werd geboren in 1950 in het Duitstalige Eupen, België. Hij bracht het grootste deel van zijn kindertijd door in het gezelschap van zijn twee oudere tantes, die zijn liefde voor tekenen en schilderen op jonge leeftijd aanwakkerden. Terwijl zijn tantes hun speelgoedwinkel runden, besteedde hij ontelbare uren aan zijn passie. Dit toevluchtsoord stelde hem in staat om zijn talent en enthousiasme voor kunst in de loop der jaren verder te ontwikkelen.
Na het overlijden van zijn tantes vertrok Silvain als 16 jarige kunstenaar naar het bruisende Brussel.Hij zong er zijn eigen teksten in cafés en restaurants om te overleven
Deze periode bleek uitdagend en bracht moeilijke momenten met zich mee, maar ook vruchtbare ontmoetingen zoals die met Jacques Brel en Maurice Béjart voor wie hij décors schilderde voor “Les Ballets du 20ieme Siècle”.
In de vroege jaren 70 begon Silvain aan zijn “surrealistische periode”, sterk beïnvloed door het werk van Paul Delvaux dat hij ontdekte in Brusselse musea. Enkele jaren later werd hij bevriend met de bekende Belgische surrealist. Indien periode experimenteerde Silvain met etsen en beeldhouwen in marmer en hout. Al snel organiseerde hij zijn eerste tentoonstellingen in Brussel en Parijs, waarmee hij zijn aanwezigheid in de Belgische kunstwereld vestigde.
Façades
In de vroege jaren 80 verdwijnt de menselijke aanwezigheid uit zijn schilderijen. Er breekt een hyperrealistische periode aan. Gevels, details ervan, woorden minutieus weergegeven. Schitterende schilderijen waar zijn technisch meesterschap nogmaals hoogtij viert. Na enige tijd worden die verkommerde façades de dragers van gescheurde affiches en graffiti. Street-art avant la lettre.
Poëtische Periode
Geïnspireerd door tekeningen van autistische kinderen en mentaal gehandicapte volwassenen, die hij regelmatig bezocht en die hem aan zijn eigen jeugd deden denken, begon Silvain het einde van de jaren 80 aan zijn ‘poëtische periode’. Het realistische tekenen en schilderen maakt plaats voor een kinderlijke manier om zijn eigen wereld weer te geven.
Op een heel aparte manier schildert Silvain zijn levensverhaal met daarin verweven korte teksten die zijn gevoelens en bedenkingen vertellen. Een geschilderde biografie.
Dit markeerde niet alleen de start van een reeks wereldwijde tentoonstellingen, maar diende ook als “inspiratie” voor Ye Yongqing, die in 1994 begon met het kopiëren van Silvains werken. De kraanvogel, kooien en honderden andere kenmerkende elementen uit deze periode werden overgenomen in het werk van de plagiaatchinees.
Mixed Media
De Eeuwwisseling
Begin jaren 90 tot rond de eeuwwisseling experimenteerde Silvain met nieuwe technieken. Hij begon met het creëren van 1/1 mixed media multiples, werkte met Chinese inkt en verwerkte speelgoedobjecten in zijn kunstwerken.
Hij maakt kleine en grote beelden en recuperatie metaal die tot in Canada en New York worden tentoongesteld. Samen met glaskunstenaar Giampaolo Amoruso en later in Murano, realiseert hij werken in geblazen glas.
2005 - ...
Vanaf 2005 richt Silvain zich op zwarte acrylverf, vaak met grote rode, blauwe of witte figuren in het midden – een confrontatie met zijn verleden. Alsof elk afzonderlijk kunstwerk een passage uit zijn leven verbeeldt. Een grote emotionele spanning, weggestopt achter een jeugdig oppervlak. Drama in een betoverende setting.
De ondraaglijke lichtheid van ons bestaan… Zijn krachtige passie om te creëren lijkt onverzadigbaar. Een uitzonderlijke technisch talent die hem in staat stelt om zijn doel in elk afzonderlijk kunstwerk te bereiken. De drijvende kracht van zijn oeuvre als woonachtig in een onweerstaanbaar verlangen naar overleven. Om niet in het niets te verdwijnen. “Rien”, “Niets”, “8000 keer niets”, de obsessie om een leven lang zonder doel te schilderen!
“Zonder mijn schilderijen voel ik me zo angstig”, een schreeuw om te overleven. De schreeuw van Munch, verbrijzeld in honderden mysterieuze schilderijen. Silvain, een buitengewoon werk dat de eeuwen zal trotseren.
Gedurende zijn 50-jarige carrière heeft Silvain deelgenomen aan meer dan 450 exposities over de hele wereld, en met een 80 tal werken is hij vertegenwoordigd in internationale musea zowel in Europa, de Verenigde Staten en ondertussen ook in China. Met de rechtmatige erkenning van zijn originele kunstwerken en het succesvolle afronden van de plagiaatrechtszaak tegen Ye Yongqing, opent zich een veelbelovende toekomst voor Christian Silvain.