Tot en met zondag 9 november 2025 presenteert Galerie Jos Depypere de eerste duotentoonstelling van Abigail Tulis en Clément Jacques-Vossen.
Deze tentoonstelling is een gesprek — tussen twee kunstenaars, tussen generaties, en tussen innerlijke en uiterlijke werelden. Abigail en Clément brengen elk een eigen, maar diep verwant artistiek parcours naar Galerie Jos Depypere en cureren samen een ontmoeting die resoneert met de rijke geschiedenis van de galerij.
Ze kozen werken van onder meer Pjeroo Roobjee, Lionel Vinche, José Vermeersch, Hans Vandekerckhove en anderen — kunstenaars die al decennialang het visuele en emotionele landschap van de galerij mee vormgeven.
Abigail Tulis: De Stilte van het Kijken
Het werk van Abigail vormt een poëtisch microkosmos binnen de tentoonstelling. Haar zorgvuldig samengestelde Wunderkammer brengt eigen tekeningen samen met geselecteerde werken uit de collectie van de galerie. Het resultaat is een intiem visueel dagboek — vol stille intensiteit, symbolische gelaagdheid en minutieuze details. Elk object, elk beeld voelt als een fragment van een groter, woordloos verhaal.
“Ik voel me aangetrokken tot werken die zich niet meteen prijsgeven,” vertelt Abigail. “Er is bijvoorbeeld een schilderij dat op het eerste gezicht ingetogen oogt — zachte, gedempte tonen. Maar dan verschijnen er langzaam figuren, badend. Het is een werk dat de trage blik beloont.” Ook een kleine tekening van Lemmen spreekt haar bijzonder aan: het verfijnde lijnenspel en het subtiele spel van licht weerspiegelen de balans die zij zelf zoekt — tussen beheersing en openheid, techniek en emotie.
Haar liefde voor folklore en verhalen is eveneens aanwezig, maar altijd geworteld in persoonlijke observatie. Abigails bijdrage wil niet imponeren met spektakel, maar nodigt uit tot verstilling. Ze vraagt de kijker om te vertragen, aanwezig te zijn, en te luisteren naar de fluisteringen van het beeld — die zich pas in de tijd ontvouwen.
Clément Jacques-Vossen: Een Schilder in Zijn Eigen Verhaal
Het werk van Clément neemt een meer extraverte vorm aan — zijn praktijk omarmt het theatrale, het symbolische en het surrealistische. Centraal in zijn bijdrage aan deze tentoonstelling staat het personage Soupapke, een folkloristisch alter ego dat voortkomt uit lokale legende én persoonlijke verbeelding. De inspiratie ontstond toen Clément ontdekte dat Jos Depypere niet alleen galerist is, maar ook een gevierd figuur in de plaatselijke folklore. Zo werd Soupapke heruitgevonden.
Tijdens een fotoshoot voor de campagne met Bart Ramakers — die nauw verbonden is met de familie Depypere — ontstond het idee om Clément op een ongetemde ezel te laten rijden. Met opengesperde ogen stormde het dier in alle richtingen, en enkel Soupapke slaagde erin het dier even in toom te houden. De beelden die hieruit voortkwamen, roepen de sfeer op van een Vlaams middeleeuws wandtapijt. Soupapke draagt een bierfles op zijn hoofd, met een etiket dat Clément speciaal voor de expo ontwierp. Rond hem zweven een draak en een ezel met een blazoen, tegen een kleurrijke, regenachtige achtergrond.
Cléments diepe verbondenheid met de Belgische schilderkunst weerspiegelt zich in zijn bewondering voor Lionel Vincheen Pjeroo Roobjee. “Ik heb de wereld zonder Lionel Vinche nooit gekend,” vertelt hij. Vinche ontwierp en schilderde zijn geboortekaartje, en zijn vroege, verhalende en surrealistische schilderijen — vol humor — waren altijd aanwezig in het huis van zijn grootouders en ouders. Sinds Vinche’s recente overlijden, kent Clément ook de wereld zonder hem.
Zijn eerste ontmoeting met het werk van Roobjee was tijdens de Biënnale van de Schilderkunst in Deinze, waar hij zelf ook exposeerde. Hij werd getroffen door Roobjees gebruik van symbolen, abstractie en figuratie om een narratief op te bouwen. Er zit een uitgesproken Belgitude in Roobjees oeuvre, dat hem verbindt met grote Belgische kunstenaars zoals Roger Raveel, Fred Bervoets en Raoul De Keyser — een traditie waar Clément en zijn generatie zich bewust in plaatsen.
Kunst, folklore en bier
Als verlengstuk van hun artistieke bijdrage ontwierpen Abigail en Clément elk een uniek bieretiket in samenwerking met Brouwerij Klootzakske, waarbij persoonlijke symboliek werd verweven met lokale ambacht en traditie.
Abigail koos het bier Hete Klinke en ontwierp daarvoor een nieuw etiket onder de naam Moonshine. Haar ontwerp toont twee naakte figuren omringd door zwanen — een intiem en symbolisch beeld dat de stille intensiteit en poëtische sfeer van haar werk weerspiegelt.
Clément koos het huisbier Klootzakske en creëerde een nieuw etiket met de titel Anbrewer. Zijn ontwerp put uit folkloristische beeldtaal en bevat verwijzingen naar het brouwproces zelf, waaronder de traditionele brouwvork. Het etiket vormde de basis voor een nieuw schilderij, getiteld l’Ange du Bizarre, waarmee hij het verhaal verder uitbreidt in zijn schilderkunstige universum.
Ezelsstoet 2025: kunst en folklore in beweging
Op zondag 5 oktober 2025, tijdens de jaarlijkse Kuurne Kermis, trok de geliefde Ezelsstoet opnieuw feestelijk door de straten — dit jaar met een bijzondere artistieke toets. Kunstenaars Abigail Tulis, Clément Jacques-Vossen en anderen namen deel aan de bonte stoet, samen met de imposante reus Soupapke en de pas gekroonde Koning Ezel, Sire Frank.
Een absoluut hoogtepunt was de bijdrage van Clément Jacques-Vossen: zijn eigen reusachtige figuur, een monumentale creatie die een dramatische en symbolische laag toevoegde aan het gebeuren. Geïnspireerd door middeleeuwse iconografie en rituelen wist zijn reus de verbeelding van het publiek te prikkelen en bracht hij een opvallende aanwezigheid in de parade.
De Ezelsstoet 2025 werd meer dan een folkloristische traditie — het groeide uit tot een levend kunstwerk waarin performance, erfgoed en gemeenschap samenkwamen. De kunstenaars en de Kuurnenaars vierden samen de rijke culturele geest van de stad en haar speelse, grenzeloze verbeelding.
In collaboration with Galerie P. and Bart Ramakers
Photos by Bart Ramakers and Johan Hespeel
Video Clément Jacques-Vossen by Hannah Kugel





